Velkommen til http://hegee3.blogspot.com. Denne bloggen skrives av HEGE i skolesammenheng.

mandag 7. september 2009

Kap. 4 SAMMENSATTE TEKSTER

Sammenlign måten disse firmasidene er strukturert på:

Gilde
Nike
Nidar
Sony

• Hvilke typer informasjon får du på disse sidene?
o Gilde: Her får man informasjon om oppskrifter, produkter og hvordan du skal oppbevare ting.
o Nidar: Her får man informasjon om sjokolade produktene.
o Nike: Her får man informasjon om produktene til Nike, som sko, klær osv.
o Sony: Her får man informasjon om produktene til Sony, som tv, kamera, mobiler, mp3 osv.

• Hvordan reklameres det for produktene?
o Gilde: Det reklameres ved bilder og tekster
o Nidar: Det reklameres ved bilder og tekster
o Nike: Det reklameres ved bilder, video, lyd og tekster
o Sony: Det reklameres ved bilder, video, lyd og tekster

• Hvilke tjenester tilbyr nettsidene deg?
o Gilde: Tilgang til oppskrifter, produkter, kjøttskolen og pølsefest i postkassa
o Nidar: Opplysninger om produkter og omvisning i fabrikken
o Nike: Nettshop og produkt informasjon
o Sony: Nettshop og produkt informasjon

• Hvordan navigerer du fra side til side?
o Gilde: Linker oppe i toppen av siden for å navigere fra side til side. Ryddig og oversiktelig.
o Nidar: Helt oppe i toppen er det fire linker for kontakt, service, osv. Mens litt nedenfor er liksom ”hoved linkene” for siden. Ryddig og oversiktelig.
o Nike: Linker i venstre kolonne. Litt innviklet, men så fancy ut. Skjønte ikke noe av det egentlig.
o Sony: Det er tre enkle linker i toppen av siden. Ellers må man trykke seg fram på kamera ikoner osv. Ryddig side.

• Hvor mange tastetrykk må du bruke å finne den informasjonen du er på jakt etter?
o Gilde: For å finne en bestemt oppskrift, må man trykke tre ganger.
o Nidar: For å få informasjon om kakaoens historie, må man trykke to ganger
o Nike: Skjønte ikke siden
o Sony: For å finne f. eks et kamera må man trykke tre ganger

Ingen kommentarer: